» دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ برای استفاده از کد، آنرا کپی و در بخش تنظیمات وبلاگ خود درج کنید. روند جهانی آینده کتابخانه های عمومی

 در نخستین نشست آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی بررسی می‌شود؛

روند جهانی آینده‌ کتابخانه‌های عمومی


اولین جلسه از سلسه‌ نشست‌های ارائه گزارش‌های علمی طرح آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی با حضور استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در سالن جلسات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل پژوهش و نوآوری نهاد در راستای اجرای برنامه‌های طرح آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی، اولین جلسه از سلسله ‌گزارش‌های علمی آن با عنوان «روند جهانی در باب آینده کتابخانه‌های عمومی» را ساعت 10 صبح سه‌شنبه دوم شهریور با حضور دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و مهدی احمدیان دکترای آینده‌پژوهی برگزار می‌کند.

طرح «آینده‎نگاری کتابخانه‎های عمومی ایران» پروژه‌ای پژوهش محور است که توسط اداره کل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تحلیل آسیب‌ها و چالش‌های احتمالی آینده در حوزه‌ کتابخانه‌های عمومی می‌پردازد، اساتید و کارشناسان این حوزه آنها را بررسی می‌کنند.



تاريخ : یک شنبه 31 مرداد 1395 | 10:16 | نویسنده : لطیفی |

 معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی در اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی استان بوشهر؛

معرفی مناسب یک کتاب، اقبال عمومی را به دنبال خواهد داشت


محمد اله‌یاری با اشاره به مشارکت گسترده مردم سراسر کشور در جشنواره کتابخوانی رضوی، اظهار داشت: استقبال چشمگیر عموم از این جشنواره، نشان می دهدکه اگر کتابی به خوبی معرفی و در دسترس مردم قرار گیرد، با اقبال عمومی مواجه خواهد شد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی بوشهر، آیین اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بوشهر 24 مرداد ماه با حضور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بوشهر برگزار و از کتابخوانان برتر در سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال و کتابداران استان تجلیل شد.

در این مراسم محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها وکتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: در این جشنواره کتاب‌های «دوست مهربان کبوترها» ویژه کودکان، «اعترافات غلامان» برای رده سنی نوجوانان و «امام علی ابن موسی الرضا(ع)» ویژه بزرگسالان به عنوان منابع مسابقه کتابخوانی رضوی انتخاب و به صورت آنلاین و مکتوب ارائه شد. 125 هزار نسخه از این سه کتاب منتشر شد؛ 100 هزار نسخه از آن با تخفیف 35 درصد در اختیار متقاضیان قرار گرفت و 20 هزار نسخه در مناطقی که توان مالی برای خرید نداشتند، به صورت رایگان توزیع شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها وکتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: در بخش کودکان 48 هزار نقاشی مرتبط با کتاب «دوست مهربان کبوترها» به دبیرخانه جشنواره رسید که نشان دهنده استقبال خانواده‌ها و کودکان از این طرح است. با استقبال چشمگیر علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره، برگزیدگان این مسابقه از 313 نفر، که در ابتدا مد نظر بود، به میزان 4 برابر افزایش یافت.

اله‌یاری اضافه کرد: برابر اسناد بالادستی توسعه فضاهای کتابخانه‌ای، باید در سال 1404 به ازای هر 100 نفر ایرانی، هشت متر فضای کتابخانه‌ای وجود داشته باشد، این درحالی است که هم اکنون این رقم نزدیک به 4 متر است.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل کتابخانه‌ها زمینه افزایش دسترسی عادلانه مردم به کتاب را فراهم خواهد کرد، گفت: هم اکنون 700 کتابخانه ثابت در روستاهای با جمعیت بالای 1500 نفر وجود دارد؛ همچنین کتابخانه های سیار(ماشین‌های ون و کامیون)، برای روستاهایی که زیر 1500 نفر جمعیت دارند، پیش بینی شده که هر واحد سیار بین چند روستا فعالیت می کند؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نظر دارد، از نیمه دوم سال جاری طرحی را به کمک دستگاه‌های مستقر در روستاها، اجرایی کند .در این طرح قفسه‌های کتاب به منظور استفاده مردم درمساجد، خانه بهداشت و اماکن حاکمیتی مستقر درروستا قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر 40 میلیون نسخه کتاب در مجموع کتابخانه‌های عمومی کشور موجود است؛ امسال نیز با صرفه‌جویی درمنابع مالی و استفاده از درآمد نیم درصدی شهرداری‌ها، که در برخی استان‌ها فراهم بود، دو میلیون نسخه کتاب خریداری شد؛ پیش‌بینی می‌شود، در صورت تأمین منابع مالی مناسب، تا پایان سال جاری به طور متوسط بین 500 تا 800 جلد کتاب به منابع کتابخانه‌ها اضافه خواهد شد. تجهیز کتابخانه‌های کشور به امکانات به‌روز و نوین در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار دارد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد بیان کرد: براساس آمارهای داخلی سامانه‌های فراگیر کتابخانه‌های عمومی، 2 میلیون و 500 هزار نفر در کشور عضو کتابخانه های عمومی هستند، که کتاب به امانت می گیرند؛ بخش دیگری ازاعضا داخل سالن‌های مطالعه از کتاب‌ها استفاده می‌کنند، که میزان این افراد متغیر بوده، که در برخی کتابخانه‌ها ثبت و در برخی از آنها ثبت نمی‌شود.

وی ادامه داد: براساس قانون، تاسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی کشور باید توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی باشد؛ اما تا کنون 24 کتابخانه مستقل در سطح کشور شناسایی شده، که توسط اشخاص حقیقی تأسیس و حق عضویتی متفاوت با حق عضویت دولتی داشته و هیچ گونه ارتباطی با نهاد کتابخانه‌ها ندارند.

اله یاری با بیان فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای اولین‌بار در زمینه مسابقه کتابخوانی، گفت: نتیجه حاصل از این حضور و استقبال چشمگیر مردم از این طرح، بیانگر این نکته بود که اگر کتابی به خوبی معرفی و در دسترس مردم قرار گیرد، با اقبال عمومی مواجه خواهد شد.

وی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال جاری مجموعه برنامه‌های پیش‌بینی شده‌ای را در بخش فعالیت‌های ترویجی متناسب با گروه‌های سنی مختلف در دست اقدام دارد. نشست‌های کتاب‌خوان یکی از فعالیت‌های نهاد است، که تاکنون شش هزار نشست داخل کتابخانه‌های کشور برگزار شده است؛ کتاب‌خوان، نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده است که طی آن افراد کتاب‌هایی را که خوانده‌اند با حاضران به اشتراک می گذارند.

اله‌یاری همچنین در خاتمه سخنان خود از برگزاری جشنواره‌ای برای معرفی بهتر امامانی که کمتر به ابعاد مختلف شخصیتی آنها پرداخته شده است، در نیمه دوم سال جاری خبر داد.

در ادامه این مراسم مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهرضمن تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) گفت: دبیرخانه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی پس از ابلاغ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اداره کل کتابخانه‌های استان بوشهر تشکیل و در جلسات متعدد تبیین شد.

سید علی هاشمی ادامه داد: در برگزاری این جشنواره بالغ بر 4 هزار نفر از استان بوشهر شرکت کردند که از این تعداد 1567 نفر در بخش نوجوان، و 1140 نفر در بخش کودک، 935 نفر در بخش بزرگسال و 350 نفر نیز در قالب 123 خانواده شرکت کردند.

هاشمی افزود: در آیین اختتامیه این جشنواره در استان بوشهر از 54 نفر به‌عنوان برندگان مسابقه و 17 تن نیز از افراد و دستگاه هایی که در برگزاری این جشنواره مشارکت داشته اند تجلیل شد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، در ادامه بیان داشت: تعداد شرکت‌کنندگان  بوشهری در این مسابقه بالاتر از میانگین کشوری است که این نشان از دلدادگی و معرفت این مردم نسبت به مکتب نورانی رضوی است. کتابداران استان بوشهر با خود عهد می بندند که در ترویج و تبلیغ فرهنگ رضوی و مکتب اهل‌بیت(ع) و همچنین کاشتن بذر دوستی اهل‌بیت(ع) در دل‌ها از هیچ کوششی دریغ نورزند.

وی با اشاره به جایگاه موثر کتابخانه و کتابدار در جامعه ابراز داشت: کتابداران کانون تولید علم، و کتابخانه‌ها دانشگاه‌های عمومی شهر و روستا هستند؛مسئولین و خیرین باید نسبت به احداث کتابخانه و تشویق و حمایت از کتابداران همت کنند. هم‌اکنون 61 کتابخانه عمومی در سطح استان بوشهر فعال است، در حالی که این استان حداقل به وجود 100 کتابخانه نیازمند است.



تاريخ : یک شنبه 27 مرداد 1395 | 14:13 | نویسنده : لطیفی |

 اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی (4)

معرفی برگزیدگان ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی


برگزیدگان بخش‌های مختلف ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی همزمان با برگزاری آیین اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی و تقدیر شدند.

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی، عصر سه‌شنبه 19 مرداد، با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ فاطمه ذوالقدر عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی، طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی و حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛ محسن پرویز، نایب رئیس انجمن قلم ایران و جمعی از مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در سالن همایش‌های سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم از 8 خانواده منتخب و یک نفر از برگزیدگان هر استان (31 نفر) به همراه یک منتخب از شرکت‌کنندگان فارسی‌زبان خارج از کشور و 8 منتخب از کتابداران برگزیده به قید قرعه به عنوان نماینده کتابداران کشور، تقدیر شد.

حسن یوسفی از خراسان‌شمالی، فاضله صباحی از کرمان، طاها رفیعی و بهرام سلیمانی از چهارمحال و بختیاری، نسترن کهساری از گلستان و زهرا فاطمی‌پور از خراسان‌جنوبی نفرات برگزیده بخش «نقاشی کودکان» از کتاب «دوست مهربان کبوترها» نوشته مجید محمدی بودند که از آنها با تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی تقدیر شد.

در بخش فردی (گروه سنی نوجوان) ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی که از کتاب «اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی برگزار شد نیز زینب جوادی از اردبیل، رضا حسن‌اصل از آذربایجان‌غربی، محمد مصیبی از تهران، فاطمه اسماعیل‌زاده از خراسان‌رضوی، کژال کریمی از کردستان، فاطمه‌زهرا اکوردی از مازندران، هانیه برومند از همدان، فرشته مهری از یزد، فاطمه‌زهرا حزبانی از خوزستان حائز کسب عناوین برتر شدند که تندیس‌ها، الواح و جوائز نقدی خود را دریافت کردند.

محمد عامری از سمنان، سعیده خادمی‌فرد از اصفهان، عباس قاسمی‌راد از ایلام، هادی امیدبخش از آذربایجان‌شرقی، ساره رضایی از بوشهر، قاسم نادری از زنجان، مریم هوتی از سیستان و بلوچستان، خدیجه مسیحی از فارس، فاطمه تقوی از کهگیلویه و بویراحمد، سیده زینب موسوی‌زاده از گیلان، قمصور کمری از لرستان، علیرضا ابراهیمی از مرکزی، حسین ذاکری از هرمزگان، حمیدرضا استادباقری از البرز، حسن پژوهان از قزوین، شهربانو حاجی‌امیری از قم و علی صفدری از کرمانشاه نیز در این مراسم به عنوان برگزیدگان بخش فردی (گروه سنی جوان و بزرگسال) از کتاب «امام علی بن موسی‌الرضا(ع)» نوشته بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس‌‌رضوی معرفی شدند و تندیس‌ها، الواح و جوائز نقدی خود را دریافت کردند. همچنین شادی ادیبان به عنوان برگزیده شرکت‌کنندگان فارسی‌زبان خارج از کشور در این بخش انتخاب شد.

در بخش خانوادگی ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز معصومه آزادی از اصفهان، زهرا علیجانی از تهران، رضا یوسفی از خراسان‌شمالی، فاطمه آلوغبیش از خوزستان، حسین حبیب‌اللهی از کرمان، محمدهاشم پاک‌نژاد از کهگیلویه و بویراحمد و مصطفی قاسمی سادات‌محله و نورالدین علیزاده از گیلان در جمع برگزیدگان قرار گرفتند.

کتابدار (فردی) و کتابدار (خانوادگی) نیز دو بخش ویژه این جشنواره بودند که خانم‌ها مریم ولی‌زاده از اردبیل، فاطمه کاویانی از اصفهان، فهیمه جلیلی از تهران و آقای حسن جبارنژاد از کهگیلویه و بویراحمد برگزیدگان بخش کتابدار (فردی) و خانم‌ها سحر نعمتی از آذربایجان‌شرقی، صدیقه خلیلی از گیلان و سهیلا امیری از قزوین و آقای مرتضی مهری از زنجان در بخش کتابدار (خانوادگی) برگزیده شدند.

 



تاريخ : یک شنبه 23 مرداد 1395 | 10:0 | نویسنده : لطیفی |

 مسابقه نقاشی بمناسبت دهه کرامت در تاریخ 20/5/1395 در کتابخانه آیت الله فاضلیان برگزار گردید. 



تاريخ : پنج شنبه 21 مرداد 1395 | 11:19 | نویسنده : لطیفی |

نشست کتابخوان کتابخانه ای در تاریخ 19/5/1395  در کتابخانه عمومی آیت الله فاضلیان برگزار گردید.

 

 

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 مرداد 1395 | 9:55 | نویسنده : لطیفی |

 برگزاری نمایشگاه کتاب بمناسبت دهه کرامت



تاريخ : پنج شنبه 19 مرداد 1395 | 10:45 | نویسنده : لطیفی |



تاريخ : شنبه 16 مرداد 1395 | 12:53 | نویسنده : لطیفی |

 

 
از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد اعلام شد؛
معرفی 4 کتابِ طرح «کتاب‌خوان ماه» مرداد 1395


معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های «دُرّ و صدف»، «خورشید می‌ماند (روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی)»، «عباس دست‌طلا» و «قصه ما مثل شد» را در قالب پنجمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه مرداد 95 معرفی کرد.



تاريخ : یک شنبه 3 مرداد 1395 | 12:55 | نویسنده : لطیفی |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.