آمد رمضان هست دعا را اثري
دارد دل من شور و نواي دگري
ما بنده عاصي و گنهكار توييم
اي داور بخشنده بما كن نظري
ﺧﺪﺍﻳﺎ . . .
ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﻴﮑﻨﻢ ﻧﻔﺴﻢ ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﺳﻨﮕﻴﻦ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻮﺍﻥ ﺣﺮﮐﺖ ﻧﺪﺍﺭﻡ
ﺑﻪ ﮔﻨﻬﮑﺎﺭ ﺑﻮﺩﻧﻢ ﺁﮔﺎﻫﻢ ﺍﻣﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ
ﻣﯿﺰﻧﻢ
ﮐﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﻧﺸﻮﻡ
ﻧﮕﺎﻫﻢ ﮐﻦ !.. ﮐﻪ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﻧﯿﻢ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﺖ
ﻫﺴﺘﻢ
ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻧﻮﺭ ﻫﺪﺍﻳﺘﻲ ﻫﺴﺘﻢ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺗﻮ
ﺁﯾﻢ
ﺍﻟﻬﻲ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺮﺍ
ﺑﻪ ﻣﻦ ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﺎ
آیتالله قرهی، استاد اخلاق و مدرس حوزه علمیه جهت استفاده و درک بیشتر ماه رمضان توصیههایی را به مومنین ابراز کردند. دستورالعملهایی که موجب نورانیتر شدن قلوب و آمادگی برای درک فیوضات ماه رمضان میشود.دستورالعملهای ایشان به روزهداران بدین شرح است:
1- دعای روز اوّل ماه مبارک رمضان («اللهم اجعل صیامی فیه صیام الصائمین و ...») را هر روز و دائم در قنوت و ... بخوانید.
2- مداومت بر استغفار داشته باشید.
3- در رأس تمام نکات، هر چقدر میتوانید صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستید.
4- صدقه در این ماه زیاد بدهید. اولیاء خدا یک بار قبل از افطار صدقه کنار میگذاشتند و یک مرتبه هم همین که سحری میخوردند و اذان صبح را میگفتند. لذا این دو صدقه را انجام دهید که خیرات و برکاتی دارد.
5-تا میتوانید در این ماه یتیمنوازی کنید. یک نکته آن، این است که هر کس، یتیمنوازی کند، یتیم نمیشود؛ یعنی دست نوازش آقا جانمان، حضرت حجّتبنالحسنالمهدی(روحی له الفداء) بر سر ما خواهد بود و ما یتیم نخواهیم شد.
6-تا میتوانید در این ماه، در هر لحظه، در فکر، ذهن، بیان و ...، یاد آقا جان، امام زمان(روحی له الفداء) باشید. دعای سلامتی، دعای فرج و سایر ادعیّه وارده را بخوانید. آقا جان را هم قسم بدهید که آقا جان! ما هیچ چیزی نداریم و دستمان خالی است، بوی تعفّن میدهیم و خود را شستشو ندادیم، امّا امور دست شماست و یدالله، حجّت است؛ لذا آقا جان! دست ما را بگیر، وضعمان، خراب است!
7-برای قبولی طاعات و نماز و روزه خود، ضمن این که بعد از نمازها، دعاهای وارده، از جمله «یا علی و یا عظیم»، «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور» و ... را میخوانید، حتماً فاتحه برای مادر آقاجانمان، حضرت عالمه، حکیمه، حضرت نرجس خاتون(علیها الصلوة و السلام) هم بخوانید.
8- شبهای این ماه را نخوابیم. این همه خوابیدیم، چه به دست آوردیم؟! چقدر ما برای این و آن دویدیم، نمیخواهیم برای آخرتمان بدویم؟! آمده که پیامبر اکرم، دهه آخر، بستر را جمع میکردند.
ابوالعرفا میفرمودند: وقتی ایشان که پیغمبر خدا و حبیبالله است، دهه آخر، بستر را جمع میکرد، آیا جا ندارد که ما از شب اوّل اصلاً نخوابیم؟! شبها را بیدار باشیم، منتها نه به بطالت، بلکه به دعا و مناجات دستهجمعی، «یدالله مع الجماعة». خدا و همچینن آقا جان، جماعت را دوست دارند. نمیدانید وقتی یک عدّه دور هم جمع میشوند و الهی العفو میگویند و ...، ایران چه بیمهای میشود!
9-با قرآن محشور باشید.
کتاب پاسخ های برگزیده ویژه ماه رمضان
رمضان ماه خدا
در كتاب حاضر، سعي ما بر آن است كه با استعانت از درگاه احديّت، و كمك گرفتن از انوار پاك چهارده معصوم(عليهم السلام)،ارشادات و راهنمايي هايي را كه انسان براي رسيدن به سعادت اخروي به آن نيازمند است، براي خوانندگان گرامي مطرح گردد. مخصوصاً بيانِ آداب و فضايل ماه مبارك رمضان، كه ماه خدا، ماه رحمت و مغفرت، ماه نزول قرآن، ماه دعا و استغفار، ماه كسب تقوا و فضايل انساني، ماه آشنايي با كتاب آسماني، و اينكه ماه توبه و اِنابه است.
دراین مجموعه هدف طرح مباحثي در باره ماه مبارك رمضان و ساير مطالب مربوط به اين ماه، هر چند به طور اختصار و قابل فهم براي عموم بوده است،تا در اختيار شيفتگان راه قرآن و مكتب اهل بيت(عليهم السلام)قرار گيرد. لازم به يادآوري است كه هر اندازه جامعه با ميراث و فرهنگ هميشه جاويد قرآن و عترت آشنا شود، به همان اندازه فرهنگ آن جامعه، از آسيب هاي فرهنگِ بيگانه مصون و محفوظ خواهد ماند.
اگر انسان ها در راه رشد و تعالي خود و در راه عبادت خداوند، كه هدف آفرينش انسان است، وجود خود را پيراسته از گناه كنند و تقوا و خداشناسي را براي هميشه در وجود خود زنده نمايند، سعادت و عزّت دنيا و آخرت را به دست آورده اند.
مخصوصاً سفارش مي شود كه در ماه مبارك رمضان، كه بهترين فرصت براي تزكيه و كسب فضايل انساني است، از اين نعمت عظمي بهره مند شده و اوقات را مغتنم شمرده و خود را مشغول به عبادت و اطاعت خداوند نمايند.
در مجموعه اي فوق، تلاش برآن بوده تا با درج مطالب و موضوعات متنوّع، خوانندگان را با معارف اسلامي هر چه بيشتر آشنا شوند. اميد است ذخيره اي باشد براي روزي كه "يَوْمَ لايَنْفَعُ مالٌ وَ لابَنوُنِ اِلاّ مَنْ اَتَي اللهُ بِقَلْبِ سَليمِ"
ازندریان شهری است در استان همدان ، بخش جوکار شهرستان ملایر . محصولش غلات، انگور و
انواع میوههای سردسیری است. از سوغات آن هم ميتوان شيره و گردو را نام برد .فرش دست باف
آن هم شهرت ويژه اي دارد.در اطراف آن خرابههای آثار تاریخی دیده میشود . این شهر به واسطه
داشتن معادن بزرگ سیلیس پیشرفتهای چشمگیری نموده است .
کتابخانه ی سیدرضا فاضلیان در خیابان شهداء میدان بسیج روبروی مصلی این شهر واقع شده است.
ولادت حضرت آیت الله حاج سید رضا فاضلیان در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در محله شالبافان شهر همدان دیده به جهان گشود. جدّ پدری ایشان آقا سید محمود فاضل بود که سلسله جلیل القدر فاضلیان به ایشان منسوب است و جدّ مادری ایشان آقا سید علی رضوی که ایشان نیز از علمای زمان خود بود. [...]
ولادت
حضرت آیت الله حاج سید رضا فاضلیان در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در محله شالبافان شهر همدان دیده به جهان گشود. جدّ پدری ایشان آقا سید محمود فاضل بود که سلسله جلیل القدر فاضلیان به ایشان منسوب است و جدّ مادری ایشان آقا سید علی رضوی که ایشان نیز از علمای زمان خود بود. پدر بزرگوار ایشان مرحوم سید باقر است.که جواز عمامه را از آیت الله العظمی نائینی و نیز آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی گرفته بود. ایشان در مسأله گویی تبحر خاصی داشته و به این عنوان مشهور بودند تا آن جا که روز عاشورا هم مسئله میگفتند و برای این کار زحمات فراوانی را متحملمیشدند بهطوری که گاه پیش میآمد برای بیان مسأله رساله های متعددی را مطالعه میکردند. ایشان شخص با کرامتی بود به طوری که حضرت آیت الله در مورد ایشان می فرمایند : دیوانهای زنجیری آمد منزل ایشان و رفتند از آب حوض وضو گرفتند و الحمدلله شفا گرفت و رفت و بعد ها صاحب زندگی شد .
قدوم معظمله برای خانواده همراه با خیر و برکت بود به طوری که با تولد ایشان بسیاری از مشکلات مالی خانواده مرتفع گردید و زمانی که ایشان به دنیا آمد پدربزرگوارشان به خانواده فرمودند: پاشنه ایشان را باید طلا بگیریم، به این جهت که چند سال اجاره نشین بودیم و با آمدن ایشان خانه خریداری کردیم. منزل پدری ایشان محل رفت و آمد بزرگانی مانند حاج میرزامحمد دریایی و حاج میرزامحمدقمی و دیگران بوده است.
عموهای ایشان نیز از سادات بزرگوار و اهل علم بودند. مثل حاج سید حسین که امام جمعه ملایر درباره ایشان نقل میکنند که : “ایشان چندین سال در نجف اشرف به تحصیل علم پرداختهاند و از شاگردان آقا ضیاءالدین عراقی بودند و تهجدشان هیچگاه ترک نمیشد و مرقد شریفشان در نجف اشرف است. همچنین ایشان به انجام مستحبات بسیار مقید بودند. از جمله خصایص ایشان این بود که نماز اول وقتشان هرگز به تأخیر نمیافتاد و در همدان کلاس درس نیز داشتند و اشخاص زیادی از محضرشان کسب فیض کردند مثل آقا شیخ علی انصاری. تنها کسی که در همدان، معاصر با حضرت آقای آخوند تدریس داشتند ایشان بودند.”
انگیزه ورود به حوزه
آیت الله فاضلیان قبل از ورود به حوزه مدت کوتاهی را جهت امرار معاش در بازار به کار پرداختند اما به زودی از آن دست کشیدند و برای تحصیل به حوزه رفتند و با جدیت و پشتکار فراوان مشغول تحصیل شدند. خود در این مورد میفرمایند: اجناسی را در اختیارم گذاشته بودند که از آنها نگهداری کنم با خودم فکر کردم که این چه عمری است که برای فروش جنس میگذرانم؟ باید فکری کرد که عمر اینگونه صرف نشود و از آن موقع به فکر تحصیل علم در حوزه علمیه افتادم. مسائل معیشتی هم به لطف امام حسین (ع) حل شد.
علاقه به تحصیل
علاقه حضرت آیت الله نسبت به درس و بحث آن گونه بود که ایشان میفرمایند : پایم جایی گیر کرد و به شدت خون می آمد میخواستم وارد مسجد شوم شخصی پرسید با این پا می خواهید وارد مسجد شوید؟ آن موقع متوجه شدم پایم خون می آید .
در روزگار بلند تابستان ۱۴ ساعت یا ۱۵ ساعت درس می خواندم از طلوع آفتاب تا مغرب این درس تمام می شد، درس دیگری را شروع میکردم.
اساتید
حضرت آیت الله، “معالم” را نزد آقا شیخ محمد تقی نجفی خوانده، “شرح لمعه” را از محضر دو عالم جلیل القدر آقا شیخ محمد حسین بهاری و مرحوم حاج محمد علی دامغانی استفاده نموده. “رسائل و قوانین” را نزد حاج میرزا آقا دامغانی و “کفایه” را محضر پر نور آیتالله آخوند ملّا علی معصومی همدانی تلمذ نمودند و نیز در فلسفه “شرح منظومه” را نزد حاج شیخ ابوالقاسم ربانی شاهنجرینی خواندند . ایشان در مورد درس مرحوم آیت الله آخوند ملّا علی معصومی همدانی می فرمایند : کفایه و درس خارج حضرت آیت الله آخوند را شرکت میکردم، “تفسیر” هم جداگانه میفرمودند، در درس خارج مرحوم آخوند کتاب هایی نظیر کتابالصلاة تدریس
میشد. بنده درس خارج مرحوم آخوند را مینوشتم. روایات درس وسائل آقای آخوند را تحقیق و بررسی میکردم.
حضرت آیت الله در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی به عتبات عالیات مشرف و در درس خارج کفایه حضرت آیتالله سید ابوالقاسم خویی و آیتالله حاج شیخ حسین حلی شرکت کردند.
حضرت آیت الله درمورد هم بحثی هایشان می فرمایند: از هم بحثیهایم که یادم هست می توانم به آقای عبادی امام جمعه اسبق مشهد اشاره کنم.
تـألیفات
آیت الله فاضلیان جزوه ها و رساله هایی را تألیف کرده اند که به چاپ نرسیده است. مانند رساله فی الحجاب، رساله فی الربا، رساله فی التداخل الاسباب و المسببات و قاعده علیت. درمورد قاعدهعلیت میگویند که روزی با حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) درباره قاعده علیت صحبت کردم. ایشان فرمودند: مطالب را بنویسید و بیاورید. بنده هم نوشتم و تحویل دادم. آیت الله فاضل پس از مطالعه نوشتند: “ایشان به مرتبه چشمگیری از اجتهاد رسیدهاند و در ادامه نوشتند که خوب نوشتید ولی مختصر بود. بهتر بود مفصل مینوشتید.”