نام پدیدآورنده: Askin Ayrancioglu اولین دوسالانه کارتون کتاب
کشور: Turkey
قال رسول الله صلی الله عليه و آله:
خَيْرُ اُمّتي مَنْ هَدَمَ شَبابَهُ في طاعةِ اللّه ِ ،
وفَطَمَ نَفْسَهُ عَنْ لَذّاتِ الدُّنْيا وتَوَلَّهَ بالآخِرَةِ ،
إنّ جَزاءهُ علَى اللّه ِ أعلى مَراتِبِ الجنّةِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند:
بهترين فرد امّت من كسى است كه جوانى خويش را
در طاعت خدا گذراند و نفس خويش را از
خوشي هاى دنيا باز دارد و به آخرت دل بندد.
بالاترين درجه بهشت پاداش خداوند به اوست.
بازاریابی معنوی |
|||
فرمول پنج مرحلهای ثابت شدهای كه كمكتان میكند به آسانی ثروتمند شوید | |||
جو ويتال | |||
ابوذر كرمي | |||
|
بازاريابي معنوي اثري است از جو ويتال، يكي از مشهورترين نويسندگان دنيا و معجزهگر عصر حاضر كه در باب كسب و كار به نگارش درآمده است. او در اين كتاب رشي تازه را براي براي تقويت انرژي و كمك به اهداف حرفهايتان به شما معرفي ميكند.
راز واقعي، تركيب معنويات با ماديات است؛ مسئلهاي كه اغلب در دنياي كسب و كار ناديده گرفته ميشود. با به كارگيري اين روش ِ ساده و قدرتمند كه از فرآيندي پنج مرحلهاي تشكيل شده است، به آساني ميتوانيد به ناممكنها دست يابيد و ثروتمند شويد.
وین والتر دایر (Wayne Walter Dyer ) در ۱۰، می، ۱۹۴۰ در شهر دترویت از توابع ایالت میشیگان، ایالات متحده در خانوادهای به خود متکی به دنیا آمد. او یک نویسنده و سخنران است. کتاب قلمرو اشتباهات شما (Your Erroneous Zones ) در سال ۱۹۷۶ در حدود ۳۰ میلیون نسخه فروخت و جز یکی از بالاترین فروش کتابها در تاریخ شد. دایر در سال ۱۹۸۷ به عنوان بهترین سخنران ایالات متحده شناخته شد.
بیوگرافی
دایر از ملوین لیله (فوت شده) و هنزل ایرنه دایر متولد شد. او بیشتر دوران نوجوانی خود را در پرورشگاه از دست داد و در دوران دبیرستان در دترویت به مشاوره میپرداخت و همین امر باعث شد که بعدها در دانشگاه مشاوره را انتخاب کند و چندی بعد در دانشگاه سنت جان به عنوان یک پروفسور خارج شد.
در ابتدا کار در فرهنگستان را دنبال کرد و در همین زمان مطالب خود را در روزنامه به چاپ میرساند و به صورت آزمایشی به درمانهای خصوصی میپرداخت. اما سخنرانی او در دانشگاه St.john's که در مورد شیوه متمرکز شدن افکار منفی و گفتگوی تحریک آمیز بود دانشجویان را ترغیب به ثبت نام در کلاسهای خصوصی اش کرد. آژانس ادبی به دایر پیشنهاد کرد که وین ایدههای خود را به صورت یک کتاب جمع آوری کند و نتیجه آن کتاب |قلمرو اشتباهات شما| بود. اگر چه نخستین کتابهایی که به فروش رفت بسیار اندک بود. دایر شغل تدریس خود را رها کرد و به کار تبلیغات در ایالات متحده مشغول شد و با سر سختی یک فروشگاه کتاب در زمینه مصاحبههای تصویری پیدا کرد، بالاخره تلویزیون ملی اجازه داد که دایر همراه با فیل دوناهو و مرو گریفین در گفتگوی شب حضور پیدا کند.
دایر، همچنان برای ساخت یک سری از نوار کنفرانسهای خود و همچنین تدوین کتاب جدیدش تلاش میکرد. شنوندگان نوارهای دایر همانند مخاطبان دیل کارنگی یا استیفن کاوی نبودند که تنها به حوزه تجارت ختم شوند. بنابر این پیام او درباره لحظه تفکر نو بسیار طنین انداز شد. او اغلب حکایاتی را از زندگی خانوادگی خود بازگو میکرد و در قالب این حکایات کارآزمودگی کنونی خود را نتیجه گیری میکرد. کتاب مرد خودساخته کتابی بود که به قسمتی از جذبههای خودش اشاره داشت. دایر به مخاطبانش توصیه میکند که واقع بین باشند جون ندای اعتماد به خود، همانند یک راهنمای مذهبی انسان را کارآزموده میکند و همچنین به خوانندگانش پیشنهاد میکند که پیرو مذهب باشند.
زندگی شخصی
دایر در مائوی، هاوایی زندگی میکند. او تا کنون دوبار ازدواج کرده و هفت تا از هشت فرزندش را از زن دومش یعنی مارسلنه (Marcelene ) دارد که عبارتند از شان دایر، اسکای دایر، سامر دایر، سرنا دایر، سندز دایر و ساجی دایر و همگی در فلوریدا زندگی میکنند.
آرامش معنوی وین دایر
لوکینگ فور جوی: طریقهٔ عبادت معنوی شما چیست؟
دکتر دایر: همیشه به ماجرای گاندی (ماهاتما گاندی) وقتی که داخل قطاری که به نیودهلی میرفت ، فکر میکنم. تکه کاغذی به او داده شد که از او میپرسید: پیامتان چیست؟
او به کسانیکه بیرون قطار بودند گفت: زندگی من پیام من است.به عبادت معنوی ام بصورت کاری که با شیوهای خاص باید هر روز تکرارش کرد نگاه نمیکنم. نقل قولی از کریشنا مورتی یادم آمد که میگوید: حقیقت یک مفهوم نیست. حقیقت زندگی روزانهٔ من است.چه باور کنید چه نه، من همیشه در عبادت دائم هستم و همهٔ این چیزها را در کوتاهترین مسیرشان هر روز تمرین میکنم و رویشان کار میکنم.
عشقم نثار کسیست که با دستپاچگی در جادهها از من سبقت میگیرد. به کسی که در گوشهٔ خیابان به حالت احتیاج افتادهاست، کمی بیشتر پول میدهم. بین جر و بحثهای مردم در یک سوپر مارکت میروم و سعی میکنم به آن محیط عشق ورزم.در غالب هزاران راه، هر روز، عبادت معنویم بخشش عشق است و نه اینکه یک مسیحی، کلیمی، بودایی یا مسلمان باشم بلکه سعی میکنم شبیه به مسیح، شبیه به بودا، شبیه به موسی، و یا شبیه به محمد (ص) باشم.
امام موسی کاظم علیه السلام :
رجب نهر فى الجنه اشد بياضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام يوما من رجب سقاه الله من ذلك النهر.
رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرينتر هركس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد
خداوند از آن نهر به او مى نوشاند.
شما تا به حال چند جلد کتاب غیر درسی مطالعه کردید؟
آیا تا به حال با خودتون به پاسخ این سوال فکر کردید؟
آیا وقت اون نشده که
با مراجعه به نزدیکترین کتابخانه عمومی محل زندگیمون و
عضویت در آن ،کتاب خوندن رو جزء فعالیت های روزمره مون
قرار بدیم،بدون شک بعد از این اتفاق دیگه به سادگی
نمیتونیم تعداد زیاد کتابهایی رو که خوندیم بشماریم...
10نکته در روش مطالعه:
1 . به قول آدریل جانسون، خوب کتاب خواندن را نمی توان از خواص مادرزادی دانست . برای قرائت، بدون شک پرورش خاصی لازم است .
2 . بهترین روش کتابخوانی در مجموع روشی است که خواننده در این کار بتواند زیبایی های چیزی را که می خواند دریابد و به هنگام لزوم معایب آن ها را بفهمد و این البته از راه پرورش و ممارست حاصل می گردد .
3 . در معانی کلماتی که برای نخستین بار به آن ها بر می خورید دقت کنید . بیهوده تصور نکنید که سیاق مطلب آن معانی را برای ما کشف می کند . همان زمان بهترین وقت برای رفتن به سراغ فرهنگ لغت است .
4 . امیل فاگه، نویسنده فرانسوی، عقیده دارد که باید در خواندن کتاب استقامت داشته باشیم . استقامت لجاجت نیست بلکه نوعی بردباری است که ذوق ما را می پرورد و درک ما را عمیق می کند .
5 . مون تنی، دانشمند شهیر فرانسوی، در باره انتخاب کتاب و روش کتابخوانی نظرهایی بسیار بدیع و زیبا دارد . یکی از این عقاید آن است که برای وصول به عمق معنای یک کتاب خوب باید آن را دوبار بخوانیم و با آن تماس دائمی داشته باشیم . یک اثر پربها ما را مدت ها سعادتمند می سازد . نمی توانیم با یک بار خواندن به این درجه از خوشبختی برسیم; هر چند در این یک بار دقت فوق العاده به کار بریم .
6 . همچنین وی معتقد است، اگر بخواهیم از کتابی که خوانده ایم نظر صائبی پیدا کنیم باید راجع به آن گفت و گو کنیم . کتب خوب باب گفت وگوهای پرثمر را به روی ما می گشایند . این همان چیزی است که ما آن را مباحثه می نامیم .
7 . در کتاب «500 نکته درباره مطالعه » آمده است که یکی از روش های خوب مطالعه استفاده از یادداشت برداری است . فقط توجه کنید که به جای یادداشت، رونویسی نکنید! طرح های گوناگون بریزید . نکات مهم یادداشت را برجسته تر بنویسید . اگر مطلبی را درک نمی کنید، به صورت سؤال یادداشت بردارید .
8 . در کتاب «روش های تسریع در خواندن و درک » پیشنهاد شده است هنگام مطالعه ابتدا خلاصه مطلب را که اغلب در ابتدای مقاله یا کتاب آمده است، بخوانید . سپس عنوان ها و فهرست اجمالی کتاب را مطالعه کنید سپس چند سطر از ابتدای هر عنوان را مطالعه کنید; زیرا مهم ترین مطالب معمولا در همین خطوط اولیه هستند . در نهایت سایر توضیحات و تفاسیر کتاب را بر اطلاعات خود بیفزایید .
9 . از همان زمان مطالعه، برای به کار بستن آنچه می آموزید برنامه ریزی کنید . به قول تولد: «مطالعه و عمل نکردن مانند شخم زدن و بذر نپاشیدن است » .
10 . بیکن جمله زیبایی در این باره دارد: «برخی کتب را باید چشید، بعضی دیگر را باید بلعید و قلیلی را هم باید جوید و هضم کرد! .
به مناسبت فرارسيدن هفته معلم و ميلاد با سعادت علي ابن ابيطالب(ع)
كتابخانه علامه مجلسي در نظر دارد اقدام به برگزاري نقد كتاب علي از زبان علي
نوشته دكتر سيد جعفر شهيدي نماید.
زمان برگزاري نقد كتاب:سه شنبه 15/2/94 راس ساعت 17 الي 19
منتقد:حجه الاسلام و المسلمين دكتر تركاشوند
مكان:سالن كنفرانس كتابخانه علامه مجلسي (ره)
امام جواد عليه السلام : إعلَم أنَّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللّه ِ فَانظُر كَيفَ تَكُونُ
امام جواد عليه السلام :بدان كه از ديد خداوند پنهان نيستى ، پس بنگر چگونه اى .
ای معلم : ای روشنی بخش دلها . براستی که تو بعد از خداوند (علم الانسان ما لم یعلم ) هستی.چگونه می توان تو را ستود و تو را سرود که تو خود سرود قافله ی تمدن هستی .
به اطلاع فرهنگیان عزیز میرساند:به مناسبت گراميداشت ياد و خاطره استاد شهيد دكتر مرتضي مطهري وهفته پاسداشت مقام والاي معلم عضويت فرهنگيان محترم از تاريخ 13 لغايت 17 ارديبهشت ماه با ارائه كارت شناسايي فرهنگيان رايگان مي باشد.
دکتر فیل ریس در کتاب «500 نکته درباره مطالعه » و دکتر عین الله خادمی در کتاب «مطالعه روشمند» آورده اند:
1 . برخی افراد ترجیح می دهند در سکوت مطالعه کنند و برخی در سروصدا . بعضی صندلی راحتی را می پسندند و بعضی دراز کشیدن یا نشستن رسمی را . اصلا وسواس به خرج ندهید و در هر حالتی که راحت تر هستید مطالعه خود را آغاز کنید .
2 . اگر مکان مطالعه شما کمی آشفته و به هم ریخته است مرتب کردن آن را به نیم ساعت پس از مطالعه موکول کنید; چرا که در این صورت در حین مرتب کردن اتاق به مطالبی که مطالعه کرده اید فکر خواهید کرد و زمان مفیدی را از دست نخواهید داد .
3 . گاهی اوقات از مکان های استثنایی و هیجان انگیز استفاده کنید تا مطلبی که مطالعه می کنید همراه آن خاطره در ذهن شما ماندگار شود; مثلا در یک شب بارانی با یک چتر و یک چراغ قوه زیر باران روید و مطلب را مطالعه کنید و یا در یک مکان تاریخی و قدیمی به تفکر و مطالعه در مورد مطلب مورد علاقه خود بپردازید .
4 . اگر امکان داشته باشد موضوع مورد مطالعه شما با مکانی که انتخاب می کنید هماهنگی و سنخیت داشته باشد، به افزایش بهره وری شما کمک بسیار می کند . این هماهنگی همچنین شامل وجود ابزار و لوازم مورد نیاز نیز می شود .
5 . قبل از انتخاب محل مطالعه خود، چند خصوصیت عمده و ایده آل برای مکان مطالعه در ذهن خود لیست کنید تا راحت تر بتوانید آن را بیابید .
6 . در مکان مطالعه شما راهی برای خیره شدن به دور دست وجود داشته باشد; چرا که توقف در مطالعه و چشم دوختن به بی نهایت در افزایش کارآیی مطالعه بسیار سودمند است . حداقل گاه گاهی به سقف اتاق خیره شوید!
7 . هیچ گاه مطالعه خود را به حضور در مکان خاصی مشروط نکنید; زیرا در این صورت بهانه ای می یابید که در سایر مکان ها از مطالعه بگریزید . به یاد داشته باشید که در حقیقت «مکان مطالعه جایی است که شما هستید» .
8 . دقت کنید میزان نور، دمای محیط، فرم صندلی و سایر شرایط در مکان مطالعه شما به گونه ای نباشد که شما را خواب آلوده کند .
9 . تهویه خوب و هوای پراکسیژن در مکان مطالعه شرطی حیاتی است .
1. حضرت رسول اکرم (ص) می فرماید: یک ساعت تفکر از شصت سال عبادت برتر است .
2 . کاردیل می گوید: را می توان بعد از بیست سال تجربه آموخت، مطالعه صحیح در یک ساعت به ما می آموزد .
3 . دکتر مانفرد وسپل در کتاب «چگونه فرزندم را به مطالعه علاقه مند کنم؟» به نکته بسیار زیبایی در ارزش مطالعه اشاره می کند . یادگیری، آموزش، رشد و تکامل شخصیت حتی در جوامع مدرن، با خواندن و نوشتن مرتبط است . در سده های اخیر که وسائل صوتی - تصویری پیشرفته و وسائل الکترونیکی مانند کامپیوتر و امکاناتی چون اینترنت و . . . یک حرکت دسته جمعی را برای قبضه نمودن جهان آغاز کردند، برخی از متخصصان، خبر از پایان دوره کتاب و کتابخوانی دادند . اما چه در مورد بزرگسالان و چه در مورد کودکان، با وجود افزایش توجه به وسایل ارتباط جمعی مذکور، میزان مطالعه عمومی کاهش نیافته است . این نکته بسیار قابل تاملی است .
4 . بارباراکینگ می گوید: نباید مطالعه روزانه را ترک کنیم; زیرا بدین وسیله می توانیم از میان ازدحام شتاب آلود زندگی روزمره، لحظه ای آرامش به دست آوریم .
5 . شکسپیر: کتاب بزرگ ترین اختراع بشر است .
6 . ریچارد استیل: مطالعه همان اثری را در وجود آدمی می گذارد که ورزش در بدن انسان ایجاد می کند .
7 . مونتسکیو: مطالعه کتاب یعنی تبدیل ساعات سلامت بار به ساعات لذتبخش .
8 . همو می گوید: کتاب عمر دوباره است که می توان با مقداری پول تجربه تمام عمر بزرگ ترین عقلای عالم را تصرف کرد .
به اطلاع ميرساند مسابقه آنلاين علي بزرگترين معلم تاريخ از كتاب علي از زبان علي(ع) تاليف دكتر جعفر شهيدي از امروز 94/2/7 ساعت 8 صبح لغايت 94/2/31 ساعت 20 در شبكه كتابخوانان حرفه اي قابليت شركت خواهد داشت.
"علی از زبان علی" روایتی است تاریخی از زندگانی امام امیرالمومنین علیه السلام، از ولادت تا شهادت؛ که با قلمی علمی و نگاهی منتقدانه نکاتی عمیق از رخدادهای زندگانی وصی پیامبر را می نمایاند. نویسنده در تدوین این اثر از مکتوبات بسیاری از مورخین مشهور سنی بهره برده و البته در موارد اختلاف دیدگاه شیعیان را مطرح کرده است.
در پایان ترجمه کامل نامه امیرالمومنین به فرزندش امام مجتبی صلوات الله علیهما و نیز سفارشات ایشان به مالک اشتر هنگام گماشتن وی به ولایت مصر آمده است.
شادروان جعفر شهیدی در مقدمه ی این کتاب چنین می نویسد :
ماهها و میتوان گفت ، سالهاست میخواهم قلم بردارم و صفحه هایى پیرامون زندگانى امیر مؤمنان على (ع) بنگارم . هر بار که خود را آماده میکنم ، ندایى از درونم میشنوم: «آهسته باش !چه گستاخى!میخواهى در این میدان پهناور درآیى و بضاعت اندک خود را بنمایى؟نمیدانى مهتاب به گز پیمودن است و دریا را با مشت تهى نمودن.در میا! که عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است.»
از خود پوزش میخواهم و قلم را به یک سو مینهم.دیرى نمیگذرد که دیگر بار شوق،عنان میگسلاند و بیخواست من ، مرا میراند ، که آخر از مورچه و ران ملخ و پیشگاه سلیمان یادگیر .مگر نمیدانى در آستانه بزرگان از هر کس به اندازه توان او چشم مىدارند؟«خدایا!چه باید کرد؟»سرانجام به خود گفتم درست است که پرداختن به چنین کار در توان تو نیست،اما به خود منگر که بضاعتت چیست،بنگر که سخن درباره کیست.او دستگیر ناتوانان است و یاور درماندگان .از لطف خدا و سخن شاه اولیا مدد خواه!
شاید آن سان که در نهج البلاغه به گفته خود عنایتش بود و در ترجمه یاریت نمود،لطف از تو دریغ ندارد و موفقت گرداند،تا هدیهاى به دوستانش تقدیم کنى و بکوش تا آنجا که مىتوانى از فرموده هاى او به پارسى برگردانى و على از زبان على بشناسانى.این بار آماده گشتم و این صفحه ها را نوشتم و کتاب را به شیفتگان على(ع)تقدیم میکنم.در خواندن آن به نارسائى نوشته من ننگرند،عظمت مقام على را در نظر آورند و به هر حال این ضعیف را از دعاى خیر فراموش نکنند.
تحقیقات نشان داده است بیشتر كسانی كه به كتاب و كتابخوانی علاقه دارند والدینی داشتهاند كه در دوران كودكی لحظات شیرین و گرمی را در هنگام خواندن داستانها برای آنها ساخته و پرداختهاند.
توصیههای زیر را به كار گیرید تا كودكان خود را جذب مطالعه كنید، به طوری كه كتاب را بهترین دوست خود بدانند و از آن جدا نشوند.
زمان خاصی را به عنوان زمان خواندن داستان در نظر بگیرید :
این مورد به خصوص برای كودكان نوپا بسیار مهم است. زمان قصهسرایی نبایدطولانی باشد، در اینجا كیفیت از همه چیز مهمتر است، اما سعی كنید آن را به صورت برنامهای منظم در هر روز دنبال كنید.
كتابهایی را انتخاب كنید كه خودتان از خواندن آنها لذت میبرید:
زیرا عدم علاقه شما، به خوبی در آهنگ كلام شما منعكس میشود.
به خاطر داشته باشید كه اغلب سطح شنیداری كودكان بالاتر از سطح خواندن آنهاست:
پس فكر نكنید ممكن است كودك شما كه در گروه سنی الف قرار دارد از شنیدن كتابهای گروه سنی ب، ج یا بالاتر لذت نبرد.
همیشه قبل از خواندن، عنوان كتاب و نام نویسنده آن را اعلام كنید.
داستانی را كه میخوانید در ذهن خود تجسم كنید:
مناظر را در ذهن خود ببینید، حتی زمانی كه كتاب هیچ گونه تصویری ندارد. این كار باعث میشود كه داستان را به زیبایی و واضح تعریف كنید.
در حین خواندن از تنوع استفاده كنید:
متناسب با داستان، تن صدای خود را بالا و پایین ببرید، با دستان و اعضای صورت خود اشارات گوناگونی پدید آورید. همه اینها در جذابتر كردن داستان برای شما و فرزندتان كمك میكند.
بسیاری از كودكان از«خواندن مكرر» یك داستان لذت میبرند.
كودكتان را تشویق كنید كه صفحات را ورق بزند، یا حتی عباراتی كه بلد است را بخواند:
هر دوی شما میتوانید با افزودن دیالوگهای جدید، صداهای متفاوت و اشارات مختلف به آن شاخ و برگ دهید.
به آرامی بخوانید:
در حین خواندن، سؤالاتی بپرسید و به پرسشهای كودكتان پاسخ دهید. به عكسها اشاره كنید و در مورد تصاویر كتاب بحث كنید. از كودكتان بپرسید: «فكر میكنی بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد؟»
فعالیتهای اضافه و متناسبی با فضای داستان، ارائه كنید:
كارهایی مثل آشپزی یا درست كردن كاردستی كه با داستان شما متناسب و هماهنگ باشند یا فعالیتهایی كه خواندن را به عنوان بخشی از علوم و فنون غنی ادبیات شكوفا سازند و به پیشرفت در یادگیری مهارتهای ادبی منجر شود.
در زمان داستان با كودك خود مدارا كنید، اما در عین حال جدی و محكم باشید:
چنانكه كودك شما نسبت به خواندن كتاب بیمیل است اجازه دهید در این حین نقاشی بكشد. شاید حتی بتواند یك نقاشی از فضای داستان بكشد!
با آموزگار كودكان صحبت كنید یا به كتابخانه منطقهتان بروید تا از پیشنهادها و تجربیات آنها در این رابطه بهرهمند شوید:
به این وسیله فهرستهای گوناگونی از كتابهای مختلف خواهید یافت و شاید حتی آنها بتوانند كتابهایی كه خواندن بلند آنها برای كودكان اثربخش بوده است را به شما معرفی كنند.
خواندن، یك فعالیت تفریحی است شما فقط روزانه 15 دقیقه برای آن وقت صرفكنید و از نتیجه سود بخش آن برای خود و فرزندانتان تا آخر عمر بهره بگیرید.
ماه رجب ماه فناء فى الله است، ماه خداست، شهر الله است. پيغمبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: « الرَّجَبُ شَهْرُ اللَهِ وَ شَعْبَانُ شَهْرى وَ رَمَضَانُ شَهْرُ امّتَى؛ رجب ماه خداست، شعبان ماه من است كه منظور ولايت است و رمضان ماه امّت من است، ماه عموم امّت من است.» يعنى يك ارتباط خاصّى بين نفوس و بين پروردگار در ماه رمضان هست كه ماه امّت است. ولى رجب شهر الله است، رجب ماه خداست! يعنى يك حالت خاصّى در ماه رجب برقرار است كه از آن حالت خاصّ، اهل الله فقط استفاده مىكنند، نه هر كس ديگر. استفاده هاى ديگران ضعيف است. اهل الله هستند كه اين ماه را مىتوانند درك كنند. يعنى جاذبه هاى مقام ربوبى و توحيدى و بارقه هاى توحيدى كه سالك را زير و رو مىكند و تعلّق سالك را از همه چيز قطع مىكند و او را فقط متوجّه به حقيقت توحيد مىكند و از همۀ آن تزئيلات و فروعات و رشته ها و تعلّقات و ارتباطات مىبُرد، آن در ماه رجب است. حتّى ماه رمضان هم اين كار را انجام نمىدهد. ماه رمضان ماه رحمت است، ماه بركت است، ماه انبساط است، ماه غُفران است، خدا همه را مىبخشد. ولی آن عمل زير بنايى متعلق به ماه رجب است. بخشيدن گناه به درد سالك نمىخورد، بخشيدن گناه اولین چيزي است كه ما انتظارش را از ائمّه و از شُفعاء داريم که بيايند و شفاعت ما را بكنند. آنچه كه به درد سالك مىخورد حالت انبساط نيست، آنچه كه به درد سالك مىخورد حالت بهجت نيست، نه اين كه اينها بد است، اينها خيلى خوب است! گير هر كسى هم نمىآيد، خيال نكنيد! ولى آنچه كه بدرد آن سالك واقعى و رِندى كه همه چيز را مىخواهد در راه خدا ببازد و از همه چيز بگذرد و ژوليده و سر و پا برهنه فقط در حريم او بيايد ديگر در آنجا بخشش گناه و انبساط و بَهجت و اينها نيست آن يك آتشى را مىخواهد كه بزند به وجودش و او را خاكستر كند اين بدرد سالك مىخورد و اين در ماه رجب است. لذا مىگويند رجب شهر الله است. برگرفته از شرح حدیث عنوان بصری که در طی سالیان متمادی حضرت آیة الله طهرانی در آن به اهمیّت ماه شریف رجب اشاره فرمودند.
آموزش و تشویق کودکان به مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که آنان آینده سازان یک کشورند. اما شیوهی جلب توجه و علاقمند کردن آنها به کتاب و کتابخوانی نیز مهم و حائز اهمیت است. در این مطلب به سراغ راه کاری جالب میرویم که کتاب خواندن را برای کودکان به فعالیتی شاد و سرگرم کننده تبدیل کرده، در مرور این مطلب با ما همراه باشید.
یکی از شاخصهای مهم در روند پیشرفت یک کشور، اِشاعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان عموم مردم است. این امر همچنین یکی از شاخصهای توسعه یافتگی یک کشور به شمار آمده و از این روی از زوایای متعددی قابل تأمل و بررسی است.
در اولین قدم نمیتوان از نقش مهم و تاثیرگذار خانواده به سادگی غفلت کرد. طرز برخورد و نظر والدین پیرامون مطالعه و کتابخوانی، کتب و مجلاتی که در دسترس کودک قرار دارند، همچنین وضعیت فرهنگی و اقتصادی خانواده هر یک به نوبهی خود تأثیری بسزا در شکلگیری این عادت پسندیده در وجود کودک خواهند داشت. اما در کنار تمامی این عوامل تبدیل کردن این کار به فعالیتی سرگرم کننده و تفریحی، میل کودک به کتاب خواندن را به شکلی قابل توجه افزایش خواهد داد. این همان کاری است که استودیوی Playoffice در اسپانیا به انجام آن همت گمارده و طرحی جالب را در این راستا پیاده کرده است.
اینجا یک کتابخانهی کوچک خانوادگی است که با یک شبکهی توری ملقب به شبکهی مطالعه، حال و هوایی دیگر پیدا کرده و به کودکان نشان میدهد مطالعه هم میتواند فعالیتی سرگرم کننده و جالب توجه باشد. راهی هوشمندانه برای سرگرم کردن کودکان و در واقع پلی ارتباطی بین زمین بازی و فضای کتابخانه.
شب جمعه اوّل ماه رجب را ليلة الرَّغائب ميگويند و از براي آن عملي از حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَ اله وارد شده با فضيلت بسيار که سيّد در اقبال و علاّمه در اجازه بني زهره نقل کردهاند از جمله فضيلت او آنکه گناهان بسيار بسبب او آمرزيده شود و آنکه هر که اين نماز را بگذارد چون شب اوّل قبر او شود، حقّ تعالي بفرستد ثواب اين نماز را بسوي او به نيکوتر صورتي با روي گشاده و درخشان و زبان فصيح پس با وي گويد اي حبيب من! بشارت باد تو را که نجات يافتي از هر شدّت و سختي گويد تو کيستي؟ بخدا سوگند که من روئي بهتر از روي تو نديدم و کلامي شيرينتر از کلام تو نشنيدهام و بوئي بهتر از بوي تو نبوئيدم.
گويد من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردي؛ امشب بنزد تو آمدم تا حقّ تو را ادا کنم و مونس تنهائي تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود من سايه بر سر تو خواهم افکند در عرصه قيامت پس خوشحال باش که خير هرگز از تو معدوم نخواهد شد.
وکيفيت آن چنان است که روز پنجشنبه اوّل آن ماه را روزه ميداري چون شب جمعه داخل شود ما بين نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز ميگذاري هر دو رکعت به يک سلام و در هر رکعت از آن يک مرتبه حمد و سه مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ و دوازده مرتبه قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ ميخواني و چون فارغ شدي از نماز هفتاد مرتبه ميگوئي« اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الاُْمِّيِّ وَعَلي آلِهِ» پس به سجده مي روي و هفتاد مرتبه ميگوئي:« سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس سر ازسجده برميداري وهفتاد مرتبه ميگوئي«رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِيُّ الاَعْظَمُ» پس باز به سجده ميروي و هفتاد مرتبه ميگوئي:« سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس حاجت خود را ميطلبي که انشاءالله برآورده خواهد شد.
دل را شراره غم تو پر شرار کرد
داغ تو قلب خستهدلان، داغدار کرد
ای سرو بوستان ولا از غم تو چرخ
جاری ز دیده اشک، چو ابر بهار کرد
با کشتن تو قاتلت ای هادى امم
خود را به نزد ختم رسل شرمسار کرد
شهادت جانسوز امام هادی(ع) تسلیت باد
بسم الله الرحمن الرحیم
در این ماه «یا من ارجوه لکل خیر» یعنی وقتی به ماه رجب می رسی ، شما از لحظه شروع ماه رجب دیگه توقعت از خداوند تبارک و تعالی فقط و فقط خیر است .
«و امن سخطه عند کل شر» و ایمن هم به شما می ده.
چند نکته در اینجا داریم :
1- چه کسانی در این ماه امیدوار باشند؟
2- «و امن سخطه» یعنی چی ؟ یعنی در این ماه خداوند تبارک و تعالی بساط سخط – بساط عصبانی شدن- رو کلاً تعطیل می کند
چه قدر فرصت عجبیست . بعضی وقتها بعضی فرصتهایی که در ماه رجب هست ، من دقت کردم در خیلی از شب های مهم سال هم نیست.
«یا من یعطی الکثیر بالقلیل» . خداوند تبارک و تعالی همیشه این طوریه یعنی شما کاه که می برید ، کوه بجاش می ده . این خدا خدایست که وقتی خیلی کم می بری ، خیلی زیاد عکس العمل نشون می ده. تا جایی که بعضی وقت ها احساس می کنیم که با منه !!
«یا من یعطی من سئله» در این ماه خداوند تبارک و تعالی هر کس که صداش بزنه ، جواب می ده.
«یا من یعطی من لم یسئله » اگه یه وقتی شما توی ماه رجب بدونی ماه رجبه ، بدونی با ماه های دیگه فرق می کنه ، اما یادت بره دعا کنی ، خداوند تبارک و تعالی یه چیزی توی ماه بهت می ده.
«و من لم یعرفه» دامنه رو باز می کنه ؛ حتی کسانی که خدا را نمی شناسند ، در ماه رجب یه بهره ای می برند.
پس سه طبقه شد :
1- «من لم یعرفه» کسانی که خدا را نمی شناسند ، اینها طبقه ای هستند که از رحمت عمومی ماه رجب بهره می بردند.
2- «من لم یسئله» کسانی که از طبقه خصوصی ماه رجب هم بهره می بردند . می دونه ماه رجبه ولی حواسش نبوده و صدا نزده
3- «من سئله» خاص الخاص هستند. کسانی هستند که چون خدا رو در ماه رجب صدا می زنند ، این صدا زدنشون باعث میشه خداوند بهشون خاص نگاه کنه . یکی از برترین صداهاش هم در این شعر اومده :
«اعطنی بمسئلتی ایاک»
حالا که خودت در دیزی رو باز گذاشتی و دستور العمل دادی که : ملائکه ی من در دیزی در ماه رجب بــــــاز ، حیای گربه هم لازم نیست . یعنی رسماً خدا ابلاغ داره درهای دیزی ها در ماه رجب باز ، گربه های بی حیا هم ممنوع الورود نیستند ، تشریف بیارند هر چی دوست دارند بخورند !!
حالا چی می خوای بنده من ؟
«جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخره» هر چه خوبی توی دنیاست و هرچی خوبی در آخرته در این ماه من از تو می خوام .
شما برید توی کل دعاهای ماه رمضان حتی دعای شب قدر بگردید ، این جمله رو پیدا نمی کنید.
ماه رمضان خیلی خوبه، اما ماه رجب ماه زرنگ هاست. چون زرنگ ها کمترن ، مشتری ماه رجب هم کمتره
بعد می یاد دو قبضه می کنه دعا رو . یعنی آخــــــر پُـــررو بازی یه بنده است . که خیلی هم عــــالیه.
«وصرف عنی بمسئلتی ایاک جمیع شر الدنیا و شر الاخره» من نبینم مشکلات دنیا و آخرت . « صرف» یعنی روی برگرداندن . من روم برگردونده باشه ، هیچ کدام از مشکلات دنیا و آخرت رو نبینم. چرا؟ «تحننا منه و رحمه» خودت گفتی این ماه ، ماه منت گذاشتن ، نرم گرفتن ، آروم بودن ، چشم پوشی کردن ، گذشتن ، بخشیدن خروار به دینار ، بخشیدن کوه به کاه . به این دلیل این جوری شده.
خیـــــلی «فانه غیر منقوص ما اعطیت و زدنی من فضلک یا کریم» برای اینکه از در خانه تو اگر همه چی رو بهم بدی ، سر سوزنی کم نمی شه.
ما بنده ها اگه در خونه کریم ترین کریمان بریم ، اگر فقط یک ریال به ما کمک کنه ؛ یک ریال از اموالش کم می شه . در خونه تو که می یایم ،هیچی کم نمیشه.
برادرا و خواهرا : تو این ماه پُــررو بازی مطلق ، با خیال راحت بیا بشین و بگو :
اومدم غرق در گناهم ، هیچی نیاوردم ، امیدم اینکه اولاً تمام گناهام رو پاک کنی ، ثانیاً همه چی هم بهم بدی .
برید یه دعا پیدا کنید توی ماه رمضان، ماه شعبان ، مفاتیحُ زیر و رو کنید ببینید یه جایی هست این گونه بنده اجازه داشته باشه با خدا صحبت کنه .
لذا قدر ماه رجب رو بدونید.
التماس دعا
از امام صادق(علیه السلام) روایت است كه حضرت رسول اکرم( صلى الله علیه و آله) فرمود كه: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" مىگویند زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مىشود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».